Történt egyszer réges-régen – egészen pontosan 2014-ben – hogy a fideszes többség elfogadott egy olyan törvénymódosítást, ami átrendezte a polgármesterek, alpolgármesterek juttatásait. Ennek következtében a kistelepülések (leginkább a 3000 fő alatti lakosságszámúak) vezetői nevetségesen alacsony illetményben részesültek. Nagy volt a felzúdulás, így kaptak is ígéretet, miszerint rövidesen rendezik a kérdést. Ennek jött el az ideje most, januártól ugyanis érvénybe lépett egy újabb módosítás, ami viszont nem csak a kistelepülések vezetőinek bérét emeli meg, hanem mindegyikét. Nem kicsit. Nagyon.
Röviden fussunk át a szabályozáson. A törvény a polgármesterek fizetését szabályozza, az alpolgármesterek javadalmazásánál mozgásteret biztosít a képviselő-testületnek. Eddig egy polgármester a helyettes államtitkári jövedelem meghatározott százalékát kapta, attól függően, hogy mekkora települést vezet. Egy Várpalota nagyságú településnél ez egészen pontosan 70%-os összeget jelent. Az alpolgármester(ek) tiszteletdíját a képviselő-testület határozhatja meg a polgármester illetményének 70-90%-a között. Mind a polgármestert, mind az alpolgármestert megillet még költségtérítés, ami az illetményének 15%-a.
Idén januártól a szabályozás annyiban változott csak, hogy a helyettes államtitkár helyett az államtitkár javadalmazását kell alapul venni. Ez azonban nem kevés változás, ha számokban mutatjuk meg a különbséget. Mielőtt azonban számszerűsítenénk a dolgot, nézzük meg a várpalotai alpolgármesterek esetét. 2014-ben még csak egy alpolgármesterünk volt, Katona Csaba személyében. A képviselő-testület akkor úgy döntött, hogy neki a polgármester javadalmazásának 87%-át (a lehetséges maximális 90%-nál alig kevesebbet) biztosítja. Aztán Talabér Márta polgármester javaslatára, 2015 februárjától újabb alpolgármestert bízott meg a testület Zugor Balázs személyében. Neki ugyanakkora illetményt szavazott meg a testület, mint alpolgármester társának, tehát a polgármesteri illetmény 87%-át. Akkor nézzük a havi számokat (cafetéria, nyelvpótlék, stb. figyelmen kívül hagyásával):
Kifizetés jogcíme (2014-2016) |
Talabér Márta |
Katona Csaba |
Zugor Balázs |
Illetmény |
523.530 Ft |
454.470 Ft |
454.470 Ft |
Költségtérítés |
78.530 Ft |
68.170 Ft |
68.170 Ft |
Összesen: |
602.060 Ft |
522.640 Ft |
522.640 Ft |
Most nézzük a 2017-es számokat:
Kifizetés jogcíme (2017) |
Talabér Márta |
Katona Csaba |
Zugor Balázs |
Illetmény |
698.000 Ft |
607.260 Ft |
607.260 Ft |
Költségtérítés |
104.700 Ft |
91.089 Ft |
91.089 Ft |
Összesen: |
802.700 Ft |
698.349 Ft |
698.349 Ft |
Eltérés az előző évihez képest (kerekítve) |
+200.000 Ft |
+175.000 Ft |
+175.000 Ft |
Campanari-Talabér Márta polgármester fizetését a törvény írja elő, azzal a várpalotai képviselő-testület, ha akarna, akkor sem tudna mit kezdeni. Az alpolgármestereknél azonban van lehetőség arra, hogy elgondolkodjon.
Van is min elgondolkodni. Kell-e ennek a városnak két alpolgármester? Ha kell, akkor megfelelően végzik-e a munkájukat? Egyforma javadalmazást érdemelnek-e? Ha 2015-ig egy alpolgármester végezte azt a munkát, amit onnantól már kettő, és mégsem csökkent a fizetése, akkor a mostani (lehetséges) 175 ezer forintos emelés indokolt-e? Nem kellene-e azt a 87%-ot a 70% felé közelíteni? Mit szólnak a város polgárai, hogy a vezetők fizetésemelése több, mint amennyi nekik a teljes fizetésük? Miközben sürgősen kellene emelni a béreket több területen, pl. az egészségügyben, a közigazgatásban, a nyugdíjakat meg pofátlan 1,6 %-al emelik (és ne soroljam tovább), eközben hogy mutathat egy ekkora béremelés az egyébként sem rosszul megfizetett vezetőknél?
Nincs könnyű helyzetben a fideszes képviselő-testületi többség. Gondolom a februári testületi ülésre szánják az ügyet előterjeszteni (esetleg egy korábbi rendkívüli testületi ülésre), úgyhogy még van kis idejük agyalni ezen. Meglátjuk, hogy mire jutnak.
DJ