Minden, amit tudni érdemes az előzetes regisztrációról

[justify]Mi az az előzetes regisztráció?

Az előzetes regisztráció azt jelenti, hogy mindenkinek, aki 2014-ben a választáson szavazni akar, ezt előzetesen be kell jelentenie a lakóterülete jegyzőjénél, vagy az állami választási szerveknél.

És aki nem jelenti be, az nem szavazhat az országgyűlési választáson?

Nem szavazhat, sőt ennél rosszabb a helyzet. Nem csak, hogy nem szavazhat, de a jelöltállításban sem vehet részt, és nem is választható. Másrészt nem csak az országgyűlési választáson nem vehet részt, de, mivel a javaslat szerint a regisztráció négy évre szól, a 2014-es európai parlamenti és önkormányzati választásokon sem, sőt, ha 2017 szeptemberéig időközi választást, országos vagy helyi népszavazást rendeznek, ő abból is ki lesz zárva.[/justify][justify]De hát valahogy csak tisztázni kell, hogy kik rendelkeznek választójoggal, és melyik választókerületben jogosultak szavazni, nem?

Persze, csakhogy mindeddig ez nagyon jól működött választói regisztráció nélkül is. A lakcímnyilvántartás alapján a hatóságok választókerületenként összeállították a választási névjegyzéket, és regisztrálnia csak annak kellett, akit adminisztratív hiba folytán kihagytak belőle, vagy aki nem a lakóhelyén (az ország másik végében, esetleg külföldön) akart szavazni. 2010-ben az egyes választókerületekben 1-2 % között volt azok aránya, akiket utólag kellett fölvenni a névjegyzékbe – a többi 98-99%-ot tehát most teljesen fölöslegesen vegzálják.

Jó, de hát most sok határon túl élő magyar kapott állampolgárságot, nekik is biztosítani kell a szavazás lehetőségét!

Na, ez egy önálló vitapont is lehetne, hogy miért is? A szavazáson arról döntünk, hogy milyen magasak legyenek az adók, a beszedett adókat a kormány mire fordítsa, milyen szolgáltatásokat nyújtson az állam a polgárainak és milyen feltételekkel, milyen jövedelem- és szociálpolitikát folytasson, és így tovább. Miért kellene ebbe beleszólnia annak a Csíkszeredán vagy Los Angelesben élő magyarnak, aki nem itt szerez jövedelmet, nem itt fizet adót, nem ennek az államnak a szolgáltatásait veszi igénybe, tehát, aki a döntés előnyeit nem élvezi, a hátrányait pedig nem szenvedi meg? Olyan ez, mint ha én meglátogatnálak benneteket, amikor a következő hónap kiadásait tervezitek meg, és beleszólnék abba, hogy a feleségednek vegyetek-e új, divatos csizmát, vagy te vehesd meg végre azt a horgászbotot, amire már hónapok óta fáj a fogad.

Ezt az anyósom szokta csinálni, és mit tesz Isten, mindig a feleségem csizmájára szavaz… De akárhogy is, az már eldőlt, hogy a határon túliak szavazhatnak!

El, de akkor elég lenne, ha csak nekik kellene regisztrálniuk.

És akkor különbséget teszünk állampolgár és állampolgár között azzal, hogy a határon túliaknak regisztrálniuk kell, az itthoniaknak meg nem?

Igen, a Fidesz is ezzel érvel, de ez az érvelés erősen sántít. Akiről a magyar állam pontos, minden lényeges adatára kiterjedő közhiteles nyilvántartást vezet (ők a magyar állandó lakcímmel rendelkező állampolgárok), nekik felesleges regisztrálniuk, akikről ilyen nyilvántartás nincs – mert külföldön élnek – nekik pedig kérniük kell a nyilvántartásba vételt. Ez nem jelent alkotmányellenes diszkriminációt, egyszerűen arról van szó, hogy a gyakorlatban technikailag csak így bonyolítható le a választási névjegyzék összeállítása. Van viszont valós diszkrimináció a törvényjavaslatban, amely a Magyarországon élő választókat hozza rosszabb helyzetbe. A törvényjavaslat ugyanis úgy rendelkezik, hogy a hazai választók 2013. szeptember 1. és 15. között regisztrálhatnak a legkényelmesebb módon, azaz levélben, míg a külföldön élők előtt hét hónapon át nyitva áll ez a lehetőség. Vagyis a törvényjavaslat is különbséget tesz állampolgár és állampolgár között, csak a külföldön élők előnyére és az itthoniak kárára…

Másutt ez hogy van?

A legtöbb országban automatikus a regisztráció. Más rendszer főleg azokban az országokban működik, ahol nincs lakcímnyilvántartás, például az angolszász országokban. Ezekben az országokban azonban a szabályokat úgy alakították ki, hogy az eljárás minél egyszerűbb legyen és az állampolgárok számára minél kevesebb gondot okozzon, hogy a választásra jogosultak minél nagyobb arányban regisztráljanak. Az Egyesült Államokban például általános lakcímnyilvántartás hiányában van regisztrációs rendszert, de a legtöbb államban ott is lehet, még a szavazás napján, a szavazatszedő bizottságnál is regisztrálni. Európában nem jellemző regisztrációs rendszerek működtetése, a Fidesz politikusai által előszeretettel hivatkozott francia rendszer semmiben nem hasonlít a bevezetni tervezett magyar szabályra (Franciaországban ugyanis csak az állandó lakcím megváltozásakor kell „átregisztrálni” az új lakcím szerinti szavazókörzetbe).

És nálunk?

A regisztrációs időszak az országgyűlési választást megelőző év szeptember 1-jén kezdődik és a választás előtti 15. napon lezárul – aki addig nem regisztrált, az nem csak az országgyűlési választásból, de a következő három és fél év minden választási eseményéből kimarad. Ezen kívül, mint említettem, a hazai választók csak az első két hétben regisztrálhatnak levélben, utána már csak személyesen a hivatalban, vagy elektronikusan.

De hát az elektronikus regisztráció igazán kényelmes, nem? Otthon, este 10-kor, papucsban és háziköntösben, egy üveg sörrel leülsz a számítógép elé és regisztrálsz…

Igen, ha van ügyfélkapud. Ez egy olyan számítógépes rendszer, amely tanúsítja a hivatal számára, hogy csakugyan te voltál az, aki a számítógép előtt ült és regisztrált. Ilyen ügyfélkapuja csak a magyar állampolgárok töredékének van, és csak úgy lehet rá szert tenni, ha személyesen bemész az okmányirodába és igényelsz. Vagyis megint csak ott tartunk, hogy személyesen be kell menned a hivatalba, félfogadási időben, ami neked valószínűleg munkaidő, ott sorban állni és ügyet intézni – mindezt azért, hogy az egyik legalapvetőbb állampolgári jogodat gyakorolhasd.

Akkor itt – a külföldi példákkal ellentétben – az a cél, hogy minél kevesebben regisztráljanak?

Hát… legalábbis minden erre utal…

De miért?

Erre csak a rendszer kiagyalói tudnának biztos választ adni. Aligha tévedünk azonban nagyot, ha úgy gondoljuk, hogy Orbán Viktor rájött: annyi disznósággal a háta mögött, amennyit az elmúlt két évben elkövettek, a 2014-es választást biztosan elbukja. Elkezdte tehát úgy alakítani a választási játékszabályokat, hogy azok neki kedvezzenek. Erről szól az egyfordulós rendszer, ami megnehezíti az ellenzéki összefogást, az egyéni mandátumok arányának brutális megnövelése és a választókerületek jobboldal számára nagyon is kedvező átrajzolása, a határon túli magyarok számára megadott állampolgárság és az ezzel járó szavazati jog, no, és az adatvédelmi szabályok meglehetősen „rugalmas” értelmezése, hogy lehetővé váljék a Kubatov-listák karbantartása. A Fidesz szénája annyira rosszul áll, hogy ezt sem tartották elegendőnek: a regisztrációval kívánják távol tartani az urnáktól a politikailag kevésbé elkötelezett polgárok millióit, és ezzel fölértékelni az elkötelezett párthívek szavazatát. Nyilván úgy gondolják, a Kubatov-listák segítségével ők tudják jobban mozgósítani a sajátjaikat.

Azt akarod mondani, hogy amit a Fidesz művel, az választási csalás?

Tulajdonképpen igen. Jogilag talán nem, de morálisan mindenképpen. Az, hogy még az általuk elfogadott egypárti alaptörvényt is módosítják ahhoz, hogy nehogy az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek nyilvánítsa a regisztráció rendszerét, arról árulkodik, hogy a Fidesz politikusai is tisztában vannak azzal, hogy nem állná ki az alkotmányosság próbáját az előzetes regisztráció bevezetése. Ezek után a Fidesz által bejelentett előzetes alkotmánybírósági eljárás, egyszerűen színjátéknak tűnik…

És a választók? Ők mit szólnak ehhez?

Ellenzik, de az a Fideszt nem érdekli. Egy fölmérés szerint az összes megkérdezett 78%-a helyteleníti a regisztrációt, és még a Fidesz szavazóinak abszolút többsége sem támogatja.

Ez biztos? Tapasztalatom szerint az emberek nem különösebben érzékenyek a demokratikus jogaik megsértésére, a szociális helyzetük sokkal jobban izgatja őket. Ez miért zavarja őket ennyire?

Sokan maguktól is nyilván rájöttek, de sokak szemét bizonyára a DK vezető politikusainak éhségsztrájkja nyitotta föl. Az éhségsztrájk, ahogy azzal kapcsolatban Gréczy Zsolt írta, arra figyelmeztetett: „…ha regisztráció van, nincs szabad választás. Ha nincs szabad választás, marad az egykulcsos adóval a szegény szegényedése, a gazdag további gazdagodása. Ha nincs szabad választás, és Orbán marad, a gyerekek iskolaköpenyben hallgathatják a rezsim butító diktátumait, lehet továbbra is havi 22 ezer forintért árkot ásni Fidesz-kegyelmeséknél közmunkában. A szegény gyerek továbbra sem jut majd be az egyetemre, választhat a kivándorlás és a bérrabszolgaság között. Ha nincs szabad választás, és Orbán marad, ide többet befektető nem jön. Ezáltal tovább nő az infláció és a munkanélküliség, tovább csökken a nyugdíjak értéke, Magyarország hosszú időre elszigetelődik, a diktatúra intézményrendszere bebetonozódik”. És ha Orbán maradhat, az jelzés a Fidesznek, hogy továbbra is megtehet akármit: ráteheti a kezét a magántulajdonra, ahogy a nyugdíjpénztári vagyonra, tömheti az adófizetők százmilliárdjaival a haveri nagytőkéseket, miközben a nyugdíjasok éhen halnak, szadista baltás gyilkosokat csereberélhet zsíros keleti üzletekért, ráküldheti az adóhivatalt bárkire, aki ellenszegül, az ügyészség megvádolhatja, a Handó Tünde irányította bíróság pedig elítélheti azt, aki a hatalomnak nem tetszik.

És ti mit tudtok csinálni?

Nem sokat. Mi nem fordulhatunk alkotmánybírósághoz, csak az ombudsman. De az alkotmánybíróság sem tud mit tenni, mert a lényegi részeket – ahogy említettük – a Fidesz beleírja az alaptörvénybe, arra nézve pedig az alkotmánybíróság nem határozhat. Egyet tehetünk: bojkottálni fogjuk az egész cirkuszt, se a vitára, se a szavazásra nem megyünk be.

Nem volna okosabb odamenni, érvelni, és ellene szavazni?

Semmi értelme. A szükséges többségük úgyis megvan, bármit el tudnak fogadni, amit akarnak. Ha ott vagyunk, akkor legitimáljuk a Fideszt hatalomban tartani kívánó, demokrácia- és jogállamellenes választási törvényt.

Máskor is ez a helyzet, nem? Olyankor pedig mégis ott vagytok, vitatkoztok és szavaztok…

Ez nem ugyanaz a helyzet. Parlamenti demokráciában az a természetes, hogy az esetek 99%-ában a kormánytöbbség akarata érvényesül. Ez így van rendjén, ezzel nem lehet, de nem is kell szembeszállni. Van azonban két dolog, amit a kormánypártok az ellenzék legalább egy részének támogatása nélkül nem tehetnek meg, akármilyen nagy is a többségük. Nem fogadhatnak el új alkotmányt, mert az az állam működésének és az állam és polgára viszonyának játékszabályait rögzíti, és nem nyúlhatnak a választási játékszabályokat megállapító törvényekhez. Egy választás eredményét azért szokták elfogadni a demokratikus országokban a versengő pártok, mert a szabályokat közösen alakítják ki. Képzeld el, ha a FIFA elnöksége maga is futballcsapatot alkotna és elindulna a világbajnokságon, menet közben pedig úgy alakítaná át a futball-szabályokat, hogy akármi történik a pályán, mindig ők nyerjenek. Ilyen helyzetben nincs más eszközöd, mint tiltakozásképpen levonulni a pályáról.

Akkor a többi ellenzéki párt miért nem bojkottál?

Ezt tőlük kéne megkérdezni. Mi kértük őket, hogy ők se vegyenek részt ebben a kutyakomédiában, de ők másként döntöttek. Másfél éve, amikor a Fidesz az alaptörvényt erőszakolta ránk, elfogadták a bojkottra tett javaslatunkat, meg is lett az eredménye: ma az ország jelentős része egypárti diktátumként tekint a Fidesz alaptörvényére és igényli a hatályon kívül helyezését. Ez kellene a választási törvény kapcsán is.

És ennyi? Semmi mást nem tesztek? Hagyjátok, hogy mindenképpen a Fidesz győzzön 2014-ben? Ha a Fidesz támogatottsága tovább csökken, azt is kitalálhatják, hogy csak a határon túli magyarok szavazhassanak, esetleg azt is, hogy csak Orbán?

Azt azért nem. A Fidesz ezekkel a rendelkezésekkel számos olyan alapjogot sért, aminek tiszteletben tartására Magyarországot nemzetközi egyezmények kötelezik. A DK nemzetközi fórumokhoz fordul: az Európai Bizottság alapjogi biztosához, az Európa Tanács Velencei Bizottságához, és az Emberi Jogok Európai Bíróságához. Ezeknek a személyeknek illetve szervezeteknek, a Fidesszel ellentétben fontosak az emberi jogok, úgyhogy rá fogják szorítani Orbánt a Magyarország által vállalt kötelezettségek betartására.

És újabb figyelemfelhívó akciók?

A törvény elfogadásának napján a DK élőlánccal fogja körbevenni a Parlament épületét. Azt akarjuk, hogy a Házba érkező kormánypárti képviselők közvetlenül szembesüljenek a nép akaratával. Látniuk kell: ha ezt elfogadják, akkor megsértik az esküjüket, akkor végleg letérnek a demokrácia útjáról. És persze látni fogja ezt rajtuk kívül ország-világ![/justify]

Vélemény, hozzászólás?