Mit ígérjek?

Nem egyszerű manapság egy önkormányzati képviselőjelölt vagy polgármesterjelölt élete. Az ajánlások gyűjtése után immár hivatalosan is jelöltté vált, most jön a kampánynak az a része, amikor el kell mondania, hogy mit is szeretne tenni, ha képviselő/polgármester lesz a választók akaratából.

Csapdahelyzet a javából. Egyrészt a Fidesz elmúlt 4 évi áldásos kormányzása hatására az önkormányzatok mozgástere jelentősen beszűkült. Nem is tudom, hogy miért hagyták meg az „önkormányzat” szót, annyira kevés dologban dönthet már az adott település vezetése. Szépen hangzik az is, hogy a Kormány átvállalta a települések adósságának nagy részét, de egyben átalakította a helyi bevételek és kiadások rendszerét is, így kevesebb pénzösszeg felhasználásáról dönthet szabadon egy képviselő-testület.

Sokan gondolják azt, hogy egy polgármester meg tudja váltani a világot. Ezt kell sulykolnia egy jelöltnek is, pedig a valóság nem ez. Először is a polgármester jogköre (lehetősége) erősen leszabályozott. Egyrészt törvényileg, másrészt a képviselő-testület által. Aki nem hiszi, az vesse vigyázó szemeit Esztergom városára. A döntések túlnyomó részét a képviselő-testület hozza, ha abban nincs többsége a polgármester elképzeléseinek, akkor lehet az a világ legnagyszerűbb ötlete, nem lesz belőle semmi. A bölcsek köve ott lehet tehát a polgármesternél, de ha nem tud a képviselőkkel dűlőre jutni, akkor játszadozhat vele a zsebében, másra nem lesz való. Persze lehet erre azt válaszolni, ha egy ötlet jó a településnek, akkor a képviselők úgyis beállnak mögé, hátrahagyva egyéni-, párt- és saját választókerületi érdekeiket, de ugye mi ismerjük a Magyar Valóságot…

Azt is lehet mondani, hogy egy jó polgármester tisztában van minden szakmai kérdéssel, ami felmerülhet a város vezetése közben. Alapból ez persze jó lenne, de legyünk őszinték: azért van a Polgármesteri Hivatal, hogy az ott dolgozók egy – akár a polgármestertől érkező – ötlet megvalósíthatóságát megvizsgálják, alternatívákat állítsanak fel, amiből majd aztán a képviselő-testület dönteni fog. Ehhez értenek, ez a dolguk. Az elmúlt évek törvénykezési gyakorlata azonban azt is mutatja, hogy még a profiknak is nehéz követni a változásokat. Egy jó polgármester tehát elsősorban azokkal a tulajdonságokkal rendelkezzen, amikkel a (remélhetőleg) sokszínű képviselő-testülettel dűlőre tud jutni a város érdekében.

Nincs jobb helyzetben egy képviselőjelölt sem. Nyilván tisztában van a saját választókerülete igényeivel (útjavítás, közvilágítás korszerűsítése, csapadékvíz elvezetés megoldása, stb., stb.), de ez sem úgy megy, hogy a képviselő-testület elé viszi az ügyet, az meg gyorsan rábólint. Még egy viszonylag tehetős településen sem, pláne nem Várpalotán. Ehhez megint az kell, hogy legyenek az elképzeléséhez társai, szövetségesei a képviselők között. Itt van nehezebb helyzetben egy független jelölt, mint egy jelölő szervezet(ek) által indított.

Nem egyszerű helyzet ez: ha a jelölt nem ígér semmit, akkor kevéssé valószínű, hogy megválasztják. Ha ígér, akkor meg csak úgy tudja megvalósítani, ha lesz hozzá többsége a képviselő-testületben, tehát amit ígér, annak megvalósítása nem csak rajta múlik.

DJ

Vélemény, hozzászólás?