nemzeti_dohanybolt_logo-500x500Olvasom a napokban, hogy a dohánytermékek forgalmazásából júliusban és augusztusban (tehát amióta Nemzeti Dohányboltokban folyik az árusítás), mintegy 18 milliárd forinttal kevesebb jövedéki adó, és 5 milliárd forinttal kevesebb ÁFA folyt be, mint a tavalyi év ugyanezen időszakában. Azt is egyre gyakrabban hallani, hogy egyes trafikok bezárni kényszerülnek.

Gondolkodásban segítségre szoruló honfitársaink (többnyire hűséges Fidesz-szavazók) talán azt gondolhatják, hogy lám: bejött a Kormány számítása, sokkal kevesebben dohányoznak, mint azelőtt. Van egy rossz hírem számukra: ez fatális tévedés.

Nem állítom persze, hogy nincs ember széles e hazában, aki nem szokott volna le erről a káros szenvedélyről. Akár sokezren is lehetnek. Ugyan nem valószínű, hogy kizárólag az egészségesebb életvitel érdekében hozták meg ezt a döntést, inkább a nehezebb hozzáférhetőség és a majd’ 10%-os áremelés adta az utolsó lökést nekik a már régóta tervezett döntéshez.

A dohányzók sokmilliós táborához képest arányuk elenyésző lehet. Az már valószínűbb, hogy sokan lecsökkentették a napi fogyasztásukat. Arra még nagyobb az esély, hogy áttértek a cigaretta töltésére/sodrására. Egy csomag tölteni való dohány nagyjából annyiba kerül, mint egy doboz cigi, de kb. 2,5 doboznyinak megfelelő mennyiség készíthető belőle. Végül ne felejtsük el az illegálisan beszerezhető dohányokat se. Amint kinyitottak a trafikok, rögtön ellepték a feketepiacot és a kb. 60%-os ár miatt igencsak versenyképesek.

Ha egy trafik bezárni kényszerül, annak nyilván az az oka, hogy nincs elegendő forgalma, dacára a garantált 10%-os árrésnek. Ennek csak egyik oka a fentebb leírtak, a másik a területi elosztás kaotikus volta. Amikor kiírták a koncessziós pályázatot, elfelejtették (vagy nem akarták) beleírni azt, hogy az adott településen egymástól megfelelő távolságra legyenek a trafikok. Így alakulhatott ki Várpalotán is az az áldatlan állapot, miszerint nincs trafik több városrészben: Inotán, a Készenléti lakótelepen, az Alsóvárosban, és az Ady-lakótelepen. A belvárosi részen viszont egy kb. 300 méteres körben van 5 darab is, ami a 11 trafiknak majd a fele.

varpalota_trafik

Gondolom, előbb-utóbb némelyik költözni fog. Ez talán segíteni fog azokon a városlakókon, akik most egy ellátatlan területen élnek. Innen már csak egy lépés, hogy valamelyik nem belvárosi trafik is átálljon nonstop üzemelésre, hogy ne csak 1 éjjel-nappal nyitva tartó dohánybolt legyen a városban. Elvégre elég sok pénz lehet az üzletben, talán oda kellene figyelni a fogyasztók igényére is.

DJ